Big City Life

Het was wel weer even wennen na in ´El Refugio´ te hebben gehangen. Elke dag wakker worden met de zee aan de horizon en het horen van de golven brekend op het strand. Nu zitten we in de grote stad, Panama City. Een stad met veelzijdigheden zoals armoede, rijkdom, lelijk en schoonheid.

Het was moeilijk om een hostel te vinden in de stad. Het was allemaal vol. Na een paar keer rondjes te hebben gereden in een taxi, besloten we maar afgezet te worden in een eettent die 24 uur open was. Na een tijd daar te hebben gezeten hadden we een hostel gevonden in dezelfde straat. Zuly´s Backpackers. We hadden daar al eerder voor een kamer gevraagd, maar het was de moeite waard om eerst voor iets anders te zoeken. toch maar daar naar toe gegaan aangezien we geen geluk hadden om iets anders te vinden.

De eigenares van de hostel was een eigenaardige vrouw. Een Panameense die heel duidelijk niet van backpackers hield en had daarom zeer weinig geduld had. Op een of andere manier vond ze mij wel aardig en dat werkte wel beter uit voor ons. Het was heet in de stad en de kamers waren ovens waar zelfs de Cucarachas niet eens in wilden verblijven.

Na onze spullen te hebben geinstalleerd en koude douche te hebben genomen zijn we richting de bars gegaan. In Calle Uruguay bevinden zich alle trendy bars van Panama (stad) hier hebben we gezellig wat gedronken op het terras uitkijkend op de stad en verlicht door de volle maan.

De volgende dag hebben we de stad verder verkend. Het was ook een vieze stad en je vond mensen in pakken op weg naar hun kantoor tot mensen die op straat lagen te slapen. Het verkeer was natuurlijk een rafage. Auto´s die kriskras door melkaar rijden en totaal geen regels hebben, behalve dan zo nu en dan voor een rood stoplicht stoppen! De bussen waren ook hilarisch! Ze waren in alle kleuren van de regnboog te vinden, met glitters en maakte diverse toeter geluiden met hele melodieen. Je kon ze moeilijk negeren, zij domineerden de wegens.

We hadden het wel een beetje gehad met het lawaai en de hitte en zijn we dus een bioscoop ingedoken. Voor niet eens 2 dollar zat je de nieuwste film te kijken met de koelte van de airco....

We wilden de volgende ochtend iets toeristisch gaan doen en zijn we toen ook naar Casco Viejo gegaan. Een haven wijk wat bekend staat voor niet echt veilig te zijn. We liepen langs het water richting deze wijk. De boulevard daar naar toe was netjes, met parkjes, bankjes en verkopers hier en daar met armbandjes en kettinkjes. We merkte al snel dat we Casco Viejo binnen kwamen. De straten werden viezer, de muren bekalkt met zo genaamd graffiti en de mensen zagen er harder uit. We probeerde er zo ´normaal´mogelijk uit te zien, maar we konden niemand voor de gek houden. Zo kwamen er politiemannen naar ons toe om ons te waarschuwen welke straten we Absoluut niet mochten betreden en vooral niet met onze camers zwaaien. Natuurlijk probeerde ewout heir en daar heel stieken een foto te maken, maar voordat we het wisten stond een politieman naar ons NEE te knikken of te zwaaien.

Na een tijd te hebben gelopen naar een plein wilden we de rest van de burt verkennen. Dit was onmogelijk... Elke straat die we in liepen werden we weg gestuurd door ´locals´. Het was er te gevaarlijk en als we verder zouden lopen stonden er altijd criminele jongeren op toeristen zoals ons te wachten om leeg te kunnen beroven of erger.... We haddn het helemaal gehad en pakte snel een taxi en leieten ons terug rijden naar de ´veiligere´centrum van Panama City....

Die avond hebben de Panama Canal bezocht. Kanalen die gereguleerd zijn van de doorvloed van de schepen van het Pasific ocean en de Atlantic ocean. Het beste uitzicht

op dit was dan ook eten in een wat chiquere restaurant. We namen het buffet. Je kon echt werkelijk uit alles soorten lekkernijen kiezen en aan eind van het rit met een lekker drankje er boven op, kosten het niet eens duurder dan 20 dollar. Het was wel fasinerend om te zien hoe de schepen omhoog en omlaag werden getild door het water en zo weer verder konden.

Terug bij ons hostel hebben we onze tassen ingepakt om weer de volgende ochtend naar de volgende bestemming te gaan....